tirsdag 23. september 2014

Backpackertur til Japan

BACK IN TRACK...

Vi reiste tilbake til Sør-Korea 22. august, Ina og Ole begynte på skolen igjen 1. september og allerede uka etterpå var det 3 dager fri for både Espen og ungene anledning Chusoek. Chusoek er etter Lunar den neststørste feiringen i Korea, og er en slags koreansk thanksgiving. Denne lille ferien kom litt brått på, og når koreanerne først har fri merker en at en bor i et land med mange folk… - og da kan det være lurt å ha planlagt litt… - og det er vi ikke så gode på!

Etter mye fram og tilbake bestilte vi fergebilletter til Japan samme morgen som vi dro avsted!
Vi pakket hver vår ryggsekk og heiv oss på 2000-bussen til Busan, videre på subben fra Hadan til Jungang, hvor vi fant fergeterminalen med et kvarters margin! Ferga gikk klokka 15, og man skal møte minst en time i forkant for å ordne med pass og immigrasjon.
Ferga (Kobee eller Beetle) til Fukuoka tar 3 timer.

Da vi ankommer Japan, Fukuoka finner vi en 7eleven, får tatt ut litt yen, og tar taxi inn til Hakata station, buss og jernbanestasjonen. Vandret videre for å finne et sted til overnatting som ordnet seg greit på første og beste hotell i nærheten av stasjonen, hvor vi også fant både spillehall, kjøpesenter og restauranter…

Hakata station

neste dag:

NAMCO SPILLEHALL

Neste dag tok vi først turen innom Namco spillehall hvor Ole og Espen samarbeidet om å vinne en stor Pringles, her var det facinerende mye plingplonglyd, men få spillavhengige japanere så tidlig på morgenen… videre tok vi en taxi ut til dyreparken.

FUKUOKA ZOO

I denne dyreparken har unger gratis adgang, og voksne betaler en beskjeden sum sammenlignet med andre dyreparker vi har vært i, så sjefsbackpackeren var fornøyd!) Det var en passe stor dyrepark i sol og 30 grader, og alle fikk sett noe de ikke hadde sett før.

Til avkjøling

MARIANA OUTLET
Videre tok vi taxi til Mariana Outlet for en liten shoppingrunde.

CANAL CITY

Kvelden tilbrakte vi langs kanalen, et veldig koselig område og det sies at du ikke kan besøke Fukuoka uten å ha spist ved en av bodene her. Videre Canal City, et flott sted for shopping og mat!

NAGASAKI

Mandag morgen pakket vi sakene, stappet ekstra bagasje som hadde dukket opp etter gårsdagens shoppingen inn i et skap på stasjonen og tok toget til Nagasaki. Da vi kom fram var det på tide med mat og igjen finne ny overnatting. Endte opp på Slow café, hvor plutselig Vestland vestland av Sissel Kyrkjebø ble spilt! Den snille damen som serverte oss, foreslo et overnattingssted, og fulgte oss like gjerne til trikkestasjonen. Endte dermed opp på en endestasjon og overnattet på Kagamiya hvor vi lå på tynne madrasser på gulvet på ekte japansk vis.

På vei til stasjonen ser vi skilpadder i kanalen...

Paret som driver "Slow café" i Nagasaki

På vei med trikken til Chinatown...

Ole har inntatt koreansk hvilemodus

Endestasjonen hvor vi overnattet i Nagasaki

ATOMBOMBEDAGEN:

Hypocenteret for atombomben og Nagasaki atombombe museum.

69 år etterpå ser det ut som det begynner å spirer igjen...

HILTON HOTEL

Tog tilbake til Fukuoka og en siste overnatting i 33. etasje på Hilton hotell.
Bading ute og inne og en god burger på Hardrock café.