lørdag 7. juni 2014

Kreativ i Seoul - Ansan - Kwangsju 7.-11. juni

Fant en lapp på sjømannskirka om noen var interessert i å hjelpe til med å undervise koreanske barn på en creative camp i Seoul!     Sendte mail til finskkoreanske Amie Ann at jeg var interessert, og vips var jeg på vei til Seoul med toget fra Busan! Jeg valgte toget framfor direktebuss fra Gohyoun fordi jeg fulgte Ina inn til Busan da hun skulle på overnatting hos en venninne. KTX-toget tar ca. 2,5 timer, kjører i 300 km/t og var en veldig behagelig reise. Vel framme i Seoul fikk jeg overnatte hos snille Anne-Karine Garstad, som jeg kun hadde truffet en gang før på 17. mai! Hun hadde truffet Amie Ann tidligere, og skulle også være med å hjelpe til. Etter innlosjering, en kopp te på terrassen og deilig middag på stamrestauranten nede i gata, tok vi jentene en tur ned for å hilse på statuene nede i Gwandamun-gata og kunst- og håndverksgata Insa-dong.

Politistyrker i Seoul er et vanlig syn - de er på pletten så snart det er en eller annen demonstrasjon på gang.
De kom med busser og sto i hopetall mange steder, og visste en ikke annet skulle en tro det var rett før det ble krig!

Hangjipapir i en av souvernirbutikkene i kunst- og håndverksgata Insa-dong

Malepensler og mer papir i Insa-dong

Søndag morgen bar det avsted til Mapo Art Center og første arbeidsdag som formgivingslærer i Korea!

Det første som møtte oss var flere dansere som øvde til en konkurranse...

Aime forklarer for ivrige tilhengere

Etter å ha lagt ut litt av dagens materialer,
 var det å begynne å velge og vrake...

Amie forklarer frustrerte finner
som synes kaoset blir litt i meste laget...

En av gruppenes dagsverk!

Å få rote litt er viktig!)

Dagens lunsj - Gimbap

Musikkinnslag med selvlagde instrumenter

Her filmes barna mens de forflytter seg som et tog

Etter endt dag tar vi banen til Ittawon, videre til Myoung-dong og til slutt måtte jeg en ekstra tur til Insa-dong. Da jeg kom hjem disket Anne-Karine opp med deilig fiskesuppe.

Kimchikrukker

Flotte, snille og gode Anne-Karine Garstad i Ittawon - en vestlig og internasjonal gate i Seoul.
Anne-Karine, som jeg var så heldig å få bo hos, fungerte både som personlig guide, bank og lærer!

Myuong-dong myldrer av liv

Rådhuset med litt av minneområdet viet offerene etter den tragiske ferjeulykken i april

Det gamle rådhuset til venstre og det nye bak og til høyre.

Mellom rådhusene - spennende kontrast - gammel og ny

Inni det nye rådhuset; flott lysskulptur og en grønn vegg

Minnesmerke etter ferjeulykken foran rådhuset

De gule sørgebåndene...

Nytt og gammelt hånd i hånd

Neste dag kjørte vi til byen Ansan, en by litt utenfor Seoul hvor mange av barna som omkom i fergeulykken kom ifra. Her besøkte vi minnestedet som var opprettet for de sørgende. En stor idrettshall hvor en hel tribune langs langveggen bestod av bilder av alle de omkomne, samtidig som det rullet lysbilder av dem på en storskjerm i enden. Vi fikk et sort sørgebånd, skrev våre kondolanser og la ned en hvit nellik. Et stort apparat av frivillige jobbet i mange hvite telt utenfor med å gi besøkende gule bånd, vann og støtte. Det var tydelig at her hadde det vært mange før oss. En sterkt opplevelse.

Etter minnesmarkeringen var det workshop for de ansatte ved Mapo Art Center. Anne-Karine og Amie fikk også sagt ifra om hva de mente om alle kanselleringen for barna ikke bare her, men i hele Sør-Korea. Livet må gå videre, og tanken nå er at kreativt arbeid ville bare kunne fungere helende. Seansen fungerte som en fin teambuilding, hvor en fikk fokus og tanker på noe annet…  Tror nok disse koreanerne fikk litt å snakke om etter denne dagen...

På kvelden bar det avsted til den finske ambassaden! Vi var invitert på en samling med militære til en offisiell representasjon… - Litt wining and dining er aldri feil!)

10. juni reiste vi videre til Kwangsju. Her var vi å så på lokalene, samt ustillinger på Kwangsju Art Center. Aime skal være kurator for biennalen her i 2015. Etterpå var det lunsj i byen før vi kjørte videre til Kwangsju Culture Center for å se på teaterscener.