mandag 20. januar 2014

ISK

I kveld har jeg vært på foreldremøte på ISK, International School of Koje. Rektor ønskte velkommen, og alle lærerne fikk presentert sine fag i sine respektive fagrom. De ulike fagene heter: Science, Korean, Physical Education, Social Studies, Math, Art, Language Art and Music. Foreløpig har vi et veldig positivt inntrykk av både skolen og lærerne. De underviser etter en internasjonal plan, kalt IMYC, og har fokus på at elevene skal finne ut/ undersøke mye selv og samarbeide - slik det er i de fleste yrker.

Ina, 12 år, som går i Year 7 har egen lap-top, og de bruker læringsplattformen Haikulearning.com. En fin funksjon ved denne læringsplattfomen er kalenderen, hvor alle de ulike lærerne legger inn leksene. Slik trenger ikke elevene gå innom hvert fag for å sjekke, men finner dagens lekser under datoen den aktuelle dagen. Nå er det en stund siden jeg har vært innom It's learning og Fronter, men husker ikke en slik funskjon ved disse to læringsplattformene som brukes i Norge.

Det som er litt spesielt her er at de fordeler ungene i klassene etter om de er født før eller etter september. Slik sett er Ina, født i september, plutselig blitt eldst i klassen sin, og Ole som er født i desember er ikke en av de yngste i klassen lenger. Ole som er 10 år gammel går i Year 5. Begge to går dermed på Upper school som omfatter Year 5 - 9. Det er to paralleller på de fleste trinnene, men foreløpig bare en klasse på noen av trinnene i Lower school (Year 1 - 4). Dette har ført til at noen barn, spesielt i 8 - 9 års alderen ikke har fått skoleplass her, og dermed for en mye lenger reisevei til og fra skolen.

Som innvandrere får de ekstra engelsk undervisning 3 timer i uka, ellers får de oppgavebøker og utfordringer etter mestringsnivå - så det virker som de er gode på diffrensiering og tilpasset opplæring!

En liten titt inn i Ole sitt klasserom - 11 nasjoner representert!

1 kommentar:

  1. Dette høres interessant ut. Smart måte å dele klassene på!

    SvarSlett